FDDM garanterar alltid absolut diskretion och konfidentialiet därmed upprättas ett sekretessavtal som även omfattar att vi blivit kontaktade. Här koordineras också ett första möte inför steget lägesbedömning
Här genomförs ett ingående möte med klienten för att gemensamt genomföra en lägesbedömning och FDDM:s möjlighet att åta sig uppdraget och genomföra det framgångsrikt. Parametrar för bedömning är bland annat krisens art och omfattning, matchning av kompetens och tillgänglighet och givna förutsättningar för genomförande. Detta är den enda fasta kostnaden innan avtal. Görs bedömningen att vidare avtal inte är lämpligt kan ändå rekommendationer delges för att stötta klienten att hantera situationen.
Klienten och FDDM formulerar gemensamt uppdragsbeskrivning där målsättningar, krav, ansvar, befogenhet tydligt definieras. Utifrån dessa förutsättningar formuleras sedan ett avtal
Datainhämtning sker på en rad olika sätt, från klienten egna affärs-, verksamhets och drift-system. Men oftast är den initialt viktigaste datakällan stickprovsintervjuer med medarbetare
FDDM driver och arbetar iterativt fram en handlingsplan tillsammans med klientens medarbetare. Handlingsplanen delges sedan beställaren för granskning. Handlingsplanen innehåller typiskt, nedbrytning av specifika åtgärder som måste vidtas, tidsplan, behov av investeringar, risk och konsekvensanalys, rekommendation på vad klienten själv genomför eller med stöd av FDDM.
Utifrån uppdragsgivarens kommentarer korrigeras handlingsplanen.
Den slutgiltiga handlingsplanen fastställs och klienten säkerställer att överenskomna förusättningar skapas, exempelvis resurser finns tillgängliga, budget, juridiska och fackliga representanter informeras
Handslingsplanen genomförs kontinuerlig rapportering sker enligt överenskommelse med beställaren. I det här skedet lägs stor vikt vid lärande i organisationen för att skapa förutsättningar för att undvika liknande situationer i framtiden.
Utfallet av genomförda åtgärder utvärderas kontinuerligt. Som en sista del av uppdraget utförs dock en genomlysning av måluppfyllnad samt om så klienten önskar en workshop i erfarenhetslärande. Utvärderingsrapporten innehåller även rekommendationer på långsiktiga åtgärder.